środa, 24 kwietnia 2013

DACIA - auto z Rumunii


Historia samochodu Dacia zapoczątkowana jest w 1943 roku kiedy powstała firma Uzina de Autoturisme Piteşti z fabryka w Piteşti produkująca silniki do samolotów. W 1966 roku zakończono budowę fabryki. Rumuni próbowali stworzyć własny model pod nazwą Mioveni jednak w 1968 roku podpisali oficjalną umowę o współpracy z Renault. W tym samym roku rozpoczęto produkcję samochodów bazujących od samego początku na autach Renault poprzez wytwarzanie ich na licencji oraz wykorzystywanie technologii. Pierwszym pojazdem marki Dacia był powstały na bazie Renault 8 model 1100. Mimo, że auto produkowano do 1971 roku już w 1969 roku pojawił się następca - seria aut 1300/1210/1310/1410. Seria bazowała w całości na Renault 12. Oznaczenie modelu zależało od pojemności silnika. Zbudowano także wersję kombi auta, w której silnik zapożyczono od Volkswagena Golfa. W 1976 roku Dacia zdecydowała o zakończeniu współpracy z Renault oraz podjęła decyzję o kontynuowaniu produkcji we własnym zakresie z wykorzystaniem technologii innych producentów. Ostatnim modelem przed rozwodem jest Dacia 2000, model z wyższej klasy, który bazuje na Renault 20[2]. Na początku lat 80. XX wieku rumuńskie władze zgłosiły marce zapotrzebowanie na małe i niedrogie auto - 500 Lăstun. Auto produkowano do 1989 roku ponieważ nie cieszył się za dużym powodzeniem - jakość wykonania auta pozostawiała wiele do życzenia, a samo auto nie spełniało wymagań średniej rodziny[3]. W 1995 roku wprowadzono do produkcję pierwsze auto skonstruowane wyłączne przez Dacię - Nova. Auto opracowali tylko rumuńscy konstruktorzy na płycie podłogowej i z wykorzystaniem rozwiązań technologicznych Peugeota 309. W 1999 roku markę wykupiło Renault z zamiarem utworzenia z niej Rumuńskiego centrum rozwoju samochodów w Europie Środkowej i Wschodniej. Do francuskiego koncernu należy 99,43% akcji[4]. Koncern całkowicie zreformował proces produkcji elementów wyposażenia pojazdów tej marki. Grupa Renault zainwestowała w Dacię ponad miliard euro w odnowienie i rozwój zakładu produkcyjnego Piteşti oraz utworzenie Renault Technologie Roumanie i Renault Design Central Europe. Dzięki tym inwestycjom zakłady Dacii osiągnęły najwyższe standardy i wprowadziły metody pracy obowiązujące w innych zakładach Renault. Pierwszym nowym modelem powstałym po przejęciu firmy przez Renault była Dacia SuperNova, która w 2003 została zastąpiona przez Solenze. W 2000 roku powstała specjalna, luksusowa wersja samochodu pod nazwą Dedicatie. Wyposażono ją w specjalne aluminiowe felgi, zderzaki w kolorze nadwozia oraz elektrycznie sterowane szyby i lepsze wykończenie wnętrza. W 2004 roku wprowadzono do produkcji nowy model kończący erę dawnych Dacii oraz wprowadzono pracowników do nowych wymogów produkcyjnych auta - Dacii Logan. Auto zdobyło uznanie klientów, co doprowadziło do skonstruowania w 2006 roku wersji kombi pojazdu, a następnie w 2007 roku van i pickup. W 2007 roku postanowiono wprowadzić do produkcji mniejsze auto o nadwoziu hatchback - Sandero, które rok później wprowadzono do produkcji. Auto w dużej mierze korzysta z technologii modelu Renault Clio. Wraz z nowym modelem zaprezentowano nowe logo marki. W 2009 roku na salonie samochodowym w Genewie pokazano prototyp crossovera/SUVa na bazie Dacii Logan. Rok później zaprezentowano wersję seryjną pierwszego SUVa marki - Duster. W 2012 roku Dacia zaprezentowała cztery nowe modele - II generację Logana oraz Sandero, a także pierwszego minivana marki Lodgy zbudowanego na platformie Renault Grand Scenic oraz pierwszego kombivana - Dokker powstałego na bazie Renault Kangoo II. W tym samym roku model Lodgy zdobył tytuł Rodzinnego Samochodu Roku 2012. W 2013 roku Dacia Dokker zdobyła drugie miejsce w plebiscycie Van of the Year, a Duster - Indyjskiego Samochodu Roku 2013[8] i Logan II - Rumuńskiego Samochodu Roku 2013[9]. W 2009 roku pojawiły się informacje o nowym konkurencie Astona Martina Cygnet i Toyoty iQ - Dacii Rondo. Auto jest małym trzydrzwiowym reprezentantem segmentu A. W 2011 roku w internecie i prasie motoryzacyjnej pojawiły się spekulację na temat konstruowania przez markę Dacia modelu Grande - autem klasy średniej zbudowanym na powiększonej płycie podłogowej Renault Fluence[11] oraz modelu City/Citadine - małego miejskiego auta bazującego na Renault Twingo II. W 2012 roku po rozpoczęciu produkcji Lodgy i Dokkera pojawiły się spekulacje we francuskiej prasie na temat stworzenia przez Dacię miejskiego auta o nazwie Towny, które kosztować ma ok. 5 tysięcy euro i konkurować m.in. z Fiatem Pandą. Auto mierzyć ma 3,7 metra długości.

1 komentarz:

  1. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń