środa, 24 kwietnia 2013
MAZDA 323 - rozwój firmy
Szczególnie istotną datą dla firmy był rok 1960, kiedy pokazano światu innowacyjny model samochodu osobowego o nazwie Mazda R360. Było to bardzo istotne wydarzenie i miało duże znaczenie, gdyż był to pierwszy model pojazdu osobowego (czterokołowego) zaprezentowanego przez japońską firmę. To pojazd typu coupé lekkiej konstrukcji, napędzany dwucylindrowym, chłodzonym powietrzem, silnikiem o pojemności 356 cm³. Była to wyjątkowo udana konstrukcja zwłaszcza dlatego, że samochód ten charakteryzował się bardzo niskim zużyciem paliwa na poziomie 3,1 litra na 100 km. Niespełna rok później firma zdecydowała się negocjować zakup licencji od niemieckiej firmy NSU Motorenwerke AG i Feliksa Wankla, ponieważ Mazda zainteresowana była możliwością prowadzenia dalszych prac nad innowacyjnym silnikiem rotacyjnym, potocznie zwanym silnikiem Wankla. Od tego momentu w zakładach produkcyjnych kładziono duży nacisk na prace inżynierów nad tym silnikiem. Fakt ten wyróżnił firmę na tle innych japońskich producentów, którzy nie odważyli się na tak skomplikowane prace przy konstrukcji silników. Mazda stała się wtedy jedyną firmą, która produkowała 3 odmienne rodzaje silników: konwencjonalny tłokowy benzynowy, napędzany olejem napędowym i z wirującym tłokiem, o skomplikowanej konstrukcji. W następnych latach firma wyprodukowała swój pierwszy samochód czterodrzwiowy o nadwoziu typu sedan pod nazwą Mazda Carol, jak również swój pierwszy kompaktowy pojazd typu pick-up, który zapoczątkował serię B. Rok 1963 – producent świętował liczbę 1 000 000 sztuk wyprodukowanych aut od początku istnienia firmy. Był to znak dla konkurencji, że Mazda poważnie podchodzi do produkcji i sprzedaży swoich samochodów. Liczba wyprodukowanych samochodów pokazała, że marka liczy się na swoim rynku. Dwa lata później zakończono budowę obiektu testowania samochodów o nazwie Miyoshi Proving Ground. Rok później zakończono także budowę nowego zakładu w Hiroszimie. W roku 1967 na rynku pojawił się Cosmo Sports 110S, pierwszy samochód japońskiej firmy z silnikiem rotacyjnym pod maską. Zaskakiwał on śmiałą, bardzo atrakcyjną stylizacją i zaawansowaną technologią. Rok ten był gigantycznym krokiem do przodu dla japońskiego producenta, ponieważ właśnie wtedy zdecydowano o masowym eksporcie samochodów do Europy, a trzy lata później również do Stanów Zjednoczonych. Do planów produkcyjnych dołączono kolejne modele samochodów z silnikami Wankla, były to między innymi Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Ten ostatni był pierwszym samochodem z silnikiem rotacyjnym sprzedawanym w Ameryce Północnej. Zarówno Mazda RX-2 jak i RX-3 otrzymały przydomek „giant killers”, co podkreślało ich fenomenalne osiągi, porównywalne, a czasem wyższe, od o wiele większych silników z układem cylindrów V8. W roku 1971 osiągnięto zdolność produkcyjną samochodów z silnikami rotacyjnymi przekraczającą 200 000 sztuk rocznie. Wprowadzano w Stanach Zjednoczonych pierwszą ciężarówkę o nazwie Mazda Titan.
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz