poniedziałek, 22 kwietnia 2013

STAR - Starachowice


Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star” – zakłady motoryzacyjne specjalizujące się w produkcji lekkich i średnich samochodów ciężarowych, istniejące do początku lat 90. XX wieku. Zakłady powstały w 1948 roku na bazie Zakładów Mechanicznych w Starachowicach założonych w 1920 roku, produkujących w okresie międzywojennym armaty oraz ramy do samochodów wytwarzanych przez firmę Lilpop, Rau i Loewenstein w Warszawie, otrzymały nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych im. Feliksa Dzierżyńskiego[1] i mieściły się w Starachowicach. Były tam produkowane samochody ciężarowe marki Star. Po strajku okupacyjnym w 1991 roku zakłady zostały przekształcone w spółkę o nazwie Zakłady Starachowickie Star S.A. W połowie lat 90. kontrolę nad firmą przejęła spółka Sobiesław Zasada Centrum S.A. Próbowała ona bez sukcesu stworzyć polski koncern specjalizujący się w produkcji samochodów użytkowych. W późniejszym okresie przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie spółki: Star Trucks Sp. z o.o. i Inwest Star S.A. Pod koniec 1999 roku głównym udziałowcem spółki Star Trucks została niemiecka grupa MAN AG. Po tym przejęciu przez kilka lat dawna fabryka Star dalej produkowała ciężarówki. Najpierw własnej konstrukcji, potem modele z dużym udziałem części koncernu MAN, takich jak kabiny kierowcy i silniki. 1 sierpnia 2003 roku doszło do połączenia firm MAN Star Trucks Sp. z o.o. oraz MAN Bus Polska Sp. z o.o. W ten sposób powstała firma MAN Star Trucks & Busses Sp. z o.o. z siedzibą w Sadach koło Poznania. W tym samym roku w Starachowicach uruchomiono produkcję szkieletów nadwozi i komponentów autobusowych dla zakładów w Sadach i w Salzgitterze. W 2004 zakład w Starachowicach otrzymał certyfikat ISO 9001-2000. Poziom produkcji ciężarówek wciąż spadał, sięgając w końcowym okresie kilkaset sztuk rocznie, dlatego w 2004 roku przeniesiono ją do zakładów MAN-a w Austrii w Grazu (były Steyr Daimler Puch AG). W Starachowicach pozostała jedynie niewielka produkcja terenowych ciężarówek dla wojska i różnych służb (np. leśników). W 2006 roku zakończono definitywnie produkcję samochodów ciężarowych. Zakład w Starachowicach produkuje obecnie szkielety autobusów oraz komponenty autobusów i ciężarówek grupy MAN AG. Przykładowo, wkrótce po przejęciu Stara przez MAN-a, uruchomiono produkcję wiązek kabli instalacji elektrycznych. Marka Star była wykorzystywana przy sprzedaży na rynku polskim ciężarówek produkowanych w Grazu w zakładzie Steyr należącym do MAN AG. Ciężarówki Star przez kilka lat były eksportowane do państw Bloku wschodniego, a także do Egiptu, Jemenu i Tajlandii. W czasie istnienia zakładu wyprodukowano łącznie 631,5 tys. ciężarówek W dniu 9 stycznia 2009 roku firma MAN Star Trucks & Buses wyeliminowała z nazwy markę „Star” i od tego momentu nazywa się MAN Bus Sp. z o.o. 4 października 2007 w podkrakowskich Niepołomicach uruchomiono montownię samochodów ciężarowych MAN Niepołomice klasy ciężkiej powyżej 16 ton. W 2011 r. kosztem 3,5 mln euro przeniesiono do Starachowic produkcję korpusów autobusów z niemieckiego zakładu MAN w Plauen. Rocznie powstaje ok. 2 tys. szkieletów autobusów miejskich oraz autobusów turystycznych Neoplan. Zakład w Starachowicach jako jeden z nielicznych w Europie i jedyny w Polsce ma unikatową linię do zabezpieczeń antykorozyjnych metodą kataforezy tak dużych elementów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz