środa, 24 kwietnia 2013

DAF - Huub van Doorne


Początki firmy DAF :1 kwietnia 1928 roku Huub van Doorne założył Commanditaire Vennootschap Huub van Doorne's Machinefabriek. Współtwórcą tego warsztatu, był Huenges – dyrektor browaru. Huub van Doorne parę razy naprawiał jego samochód, a on był tak zachwycony jakością usług, że zaproponował że pożyczy mu pieniądze, aby mógł otworzyć warsztat. W 1932 oprócz Huub'a, przedsiębiorstwo prowadził także Wim van Doorne. firmę przedsiębiorstwa zmieniono na Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek (Fabryka przyczep Van Doorne'a) – stąd skrót DAF. W roku 1936 Huenges opuścił spółkę, a w 1938 przedsiębiorstwo rozpoczęło próbną produkcję ciężarówek dla wojska. Po II wojnie światowej luksusowe samochody, oraz ciężarówki były rzadkością, co było wielką szansą dla DAF'a. W 1949 ruszyła produkcja przyczep, samochodów ciężarowych, oraz autobusów. W 1954 Huub van Doorne obserwując pracujące w fabryce maszyny, wpadł na pomysł użycia przekładni pasowej w konstrukcji samochodów. W lutym następnego roku, DAF miał już pierwsze projekty samochodów z zastosowaniem napędu pasowego. Huub myślał nad dwucylindrowym silnikiem o pojemności 250 cm³ umieszczonym z tyłu pojazdu, tak aby bezpośrednio przez pas napędzał tylną oś, jednak w praktyce pomysł ten był trudny do wykonania. Kolejnym pomysłem był trzy-osobowy samochód z takim samym silnikiem umieszczonym z przodu, i napędzającym tylne koła poprzez przekładnie pasową. Projekt ten został nazwany 355 – podobał się Huub'owi, jednak Wim uważał że samochód będzie za mały. Zdecydowali się zbudować czteroosobowy pojazd – 455. W międzyczasie, ciągle rozwijano technologię Variomatic (bezstopniowa, automatyczna, skrzynia biegów. Próbna wersja variomatic została użyta w samochodzie Lloyd LP400. Wyprodukowano dwa samochody, przeznaczone do testów. 9 września 1956 pierwszy samochód był gotowy. W 1957 wyprodukowano serię próbnych samochodów, a DAF rozpoczął produkcję własnych silników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz