poniedziałek, 22 kwietnia 2013

TATRA - produkcja czechosłowacka


Tatra – marka samochodów produkcji czechosłowackiej. Założona w 1850 roku w mieście Kopřivnice, a od 1897 jako trzecia w Europie (pierwsza w Europie Środkowej) firma produkująca samochody. Pod marką Tatra po wojnie produkowane były przede wszystkim samochody ciężarowe o dużej ładowności. Jednak historycznie pierwszym polem działania firmy, była produkcja luksusowych samochodów osobowych, wyróżniających się silnikiem umieszczonym z tyłu. Przedsiębiorstwo założył w roku 1850 Ignacy Sustala. Początkowo istniał warsztat zajmujący się wytwarzaniem bryczek konnych, które wytwarzano do 1925 roku. Od roku 1881 firma rozpoczęła produkcję wagonów kolejowych, a w 1897 roku wyprodukowano w nim pierwszy samochód osobowy (President). Nazwę Tatra przedsiębiorstwo przyjęło w roku 1921. W dziedzinie samochodów osobowych marka Tatra najczęściej kojarzona jest z luksusowymi autami tworzonymi w latach 30. XX wieku, gdy firmą kierował inżynier Hans Ledwinka. Ówczesne limuzyny serii T77 i T87, charakterystyczne przez typową tylną "płetwę", stanowiły pod wieloma względami wyznacznik rozwoju motoryzacji. Po raz pierwszy przy konstrukcji samochodu kierowano się współczynnikiem oporu powietrza Cx. Wynosi on 0,21 i jest lepszy od zdecydowanej większości obecnych samochodów osobowych. Nowatorskim rozwiązaniem był też umieszczony z tyłu silnik typu V8, wielokrotnie później kopiowany w innych konstrukcjach, a nawet - rzadko spotykany - trzeci reflektor, który (w jednym z prototypów T77a) skręcał wraz z przednimi kołami. Samochody serii T77 i T87 jeździły z prędkością 140-160 km/h, były obszerne, wygodne i w czasie wojny były najczęstszymi autami oficerów okupującej armii niemieckiej. Na bazie limuzyny T87 zbudowany został model mini-samochodu T97. Znaczne podobieństwo jego prototypu (V570) do niemieckiego modelu KdF-Wagen (późniejszy Volkswagen Garbus) wynikało z kopiowania rozwiązań tego modelu przez konstruktorów Garbusa. Proces, jaki Ledwinka wytoczył Ferdinandowi Porsche, został unieważniony decyzją Hitlera po aneksji Czechosłowacji w 1939 roku, zaś produkcja T97 została jego rozkazem natychmiast wstrzymana. Proces o kradzież patentów skończył się w 1961 roku, a VW został zmuszony do zapłaty państwowemu już koncernowi Tatra 3.000.000 marek. W czasach powojennych autem, które miało przywrócić dawną świetność marki Tatra był model T603 z 1955 roku. Samochód ten, wzorowany na limuzynach przedwojennych, dostępny był jedynie dla partyjnej elity, podobnie jego bezpośredni następca - model T613 z roku 1968. W latach 1995-1999 wyprodukowano w dwóch seriach luksusowy model T700, który kształtami bezpośrednio nawiązywał na T613, jednak nie był w stanie sprostać konkurencji zagranicznych pojazdów dla elit. W roku 2003 amerykańska firma Terex Corporation wykupiła większościowy pakiet udziałów w spółce (71%). W 2011 roku 19% akcji przedsiębiorstwa zostało zakupionych przez firmę DAF Trucks[1]. Pierwszym efektem współpracy z holenderskim koncernem jest zaprezentowany w sierpniu 2011 roku nowy model Tatra Phoenix (typ 158), w którym zastosowano kabiny oraz silniki dostarczane przez DAFa.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz